Ги бурден

Style

Guy Bourdin was among the first to imagine fashion photographies that contained fascinating narratives, dramatic effects with intense color saturation, hyper-realism and cropped compositions while he established the idea that the product is secondary to the image.

Bourdin’s photographs are often richly sensual but also rely heavily on provocation and ability to shock. Bourdin configured a whole new visual vocabulary with which to associate the goods of haute-couture. The narratives were strange and mysterious, inspired by literature, cinema and art history. Evident through astute reading of his compositional and thematic presentation, Bourdin profited from the influence of a diverse collection of contemporaries: first and foremost, his mentor Man Ray, but also the photographer Edward Weston, surrealist painters Magritte and Balthus, and Spanish surrealist filmmaker Luis Buñuel.

Vogue and Jourdan

An editor of Vogue magazine introduced Guy Bourdin to shoe designer Charles Jourdan, who became his patron.  Bourdin shot Jourdan’s ad campaigns between 1967 and 1981. His quirky anthropomorphic compositions were recognized as distinctly Bourdin.


Guy Bourdin

In 1985, Guy Bourdin turned down the Grand Prix National de la Photographie, awarded by the French Ministry of Culture, but his name is retained on the list of award winners. What has always amazed me is how sexual, (sensual), his images are with very little nudity. Although it’s been said how hard he was on models, you certainly can’t tell by the images he produced.

Guy Bourdin – Source of Modern Photography?

Guy Bourdin was a French artist and fashion photographer known for his provocative images. From 1955, Bourdin worked mostly with Vogue as well as other publications including Harper’s Bazaar. But, while those facts may be interesting, the most curious thing about his work is how many photographers not familiar with his images insist that it must be digital.

He shot ad campaigns for Chanel, Charles Jourdan, Pentax and Bloomingdale’s. His work is collected by important institutions including Tate in London, MoMA, San Francisco Museum of Modern Art and Getty Museum. The first retrospective exhibition of his work was held at the Victoria & Albert Museum in London in 2003, and then toured the National Gallery of Victoria in Melbourne, Australia, and the Galerie nationale du Jeu de Paume in Paris. The Tate is permanently exhibiting a part of its collection (one of the largest) with works made between 1950 and 1955.


Guy Bourdin Polaroid

He is considered as one of the best known photographers of fashion and advertising of the second half of the 20th century. He set the stage for a new kind of fashion photography. In fact, many consider him the original source of the modern fashion photography of pretty much everyone. His images made only more amazing when you consider the time period they were produced,….way before digital or Photoshop.While conventional fashion images make beauty and clothing their central elements, Bourdin’s photographs offer a radical alternative,…a first.


Guy Bourdin

Модные фотографии Ги Бурдена

фото взято из свободных интернет-источников

Этот человек создавал то, к чему тянулась его душа, пытаясь выразить в своих творениях  внутреннюю борьбу с самим собой. Есть мнение, что он всю свою жизнь пытался достичь невозможное.

фото взято из свободных интернет-источников

Его первые фотоработы в Vogue были опубликованы в февральском номере под псевдонимом Эдвин Халлан. Возможно, работы Бурдена больше подходили для мясной лавки.

фото взято из свободных интернет-источников

Но его подход был поразителен и необычен. Позже его поклонники сюрреалисты будут опираться на его работы. Сам же автор довольствовался скромным успехом, не представляя своей жизни без фотокамеры.

фото взято из свободных интернет-источников

Vogue в основе своей создавался исключительно для женщин. Соответственно они и были предметом творчества Ги Бурдена. В своих образах он как никто другой затрагивал очень острые для того времени темы, а это: жестокость, гламур, блеск, секс и тому подобное. Для воплощения этих образов часто требовались непростые средства.

фото взято из свободных интернет-источников

Бурден иногда поражал своей авторитарностью. Он мог с большого количества фотоснимков выбрать один, а остальные просто уничтожить. Он часто говорил, что хороший фотограф – это хороший плотник.

фото взято из свободных интернет-источников

Характер этого человека отталкивал людей, да и сам Ги предпочитал общаться только с приятными ему людьми. Чтобы Вы понимали, в 1985 году он отказался от премии, которую ему присудило министерство искусств Франции.

фото взято из свободных интернет-источников

В журнале Vogue Бурден работал тесно с Хельмутом Ньютоном, который тоже отличался свободолюбием и оригинальностью задумок для своих работ. Они как будто соревновались в искажении и искривлении привычной красоты моделей. И у них это очень даже получалось!

фото взято из свободных интернет-источников

Ги Бурден был известен, как человек очень требовательный, с тяжелым характером. Некоторые современники обвиняли его в женоненавистничестве. Он мог долгими часами заставлять моделей стоять в неудобных позах, пока не был уверен в высоком качестве снимка.

фото взято из свободных интернет-источников

Фотограф был убежден, что риск однажды перейти черту и быть не понятым, плюс смелость и бесстрашие в своем деле, позволят создать произведения, которые в последствии назовут истинным искусством! И он был прав!

фото взято из свободных интернет-источников

А вам нравятся фотографии Ги Бурдена? =))

Читайте так же ↓↓↓

Спасибо за внимание! Ставьте лайк! Пишите комментарии! И подписывайтесь на канал, будет много интересного!

Детство и юные годы

Мальчик по имени Луи родился 2 декабря 1928 года в красивейшем городе – Париже (Франция). Когда ребенку было около года, матушка ушла из семьи, а его воспитанием занялся приемный отец, которого звали Морис Дезире Бурден. Немного позже эта фамилия перейдет и к мальчику. У его приемного отца был сын по имени Мишель, который был уверен, что Ги никогда не простит свою биологическую мать за то, что она с ним сделала, но самому мальчику так было даже лучше.

Приемный отец вскоре женился на новой женщине, а ребенка отдал в школу-интернат. Прошло пять лет и бабушка забрала мальчика жить в Париж, там у них был бизнес – неплохой семейный ресторан. Будущая знаменитость в детстве часто чувствовала себя одиноко, так как его воспитанием никто особо не занимался, он сам обучался чтению и рисованию.

В 20-летнем возрасте Ги решил пойти на службу в ВВС, где проработал целых 2 года начинающим фотографом в Дакаре (Сенегал). Когда он успешно закончил службу, то решил открыть небольшое собственное дело, но для этого ему нужны были деньги. Ги Бурден решил попросить определенную сумму у приемного отца, но, конечно же, от него следовало ожидать отказа. Тогда юноша решил заработать на них без чьей-либо помощи – устроился на работу в небольшой магазин, где продавали оборудование для фотоискусства.

Каждый день он наводил порядок и продавал приспособления, все это он делал, чтобы накопить на отличный собственный фотоаппарат. Затем Ги подрабатывал курьером и был посудомойщиком в одном ресторане. Все свободное время он посвящал рисованию и фотографиям. Бурден интересовался работами известных профессиональных фотографов, один из них – Эдвард Вестон в последующем очень повлиял на будущее творчество Бурдена.

Необычные идеи и болезнь

Период семидесятых был самым плодотворным и творческим временем за всю фотографическую жизнь Ги Луи Банареса, начинались более серьезные и сложные работы. Он трудился для британского журнала Vogue и разрабатывал самые нереальные образы. Одной из самых незаурядных разработок была «Русалка».

Фотограф хотел, чтобы девушка плыла над водой, но из-за небольшой ошибки конструкция, которая держала модель, канула в воду так же быстро, как и отведенные на эти кадры деньги.

А еще одна работа Ги была просто невыносимой для одной модели по имени Сюзан Мюнкер. Она и еще 2 девушки должны были сняться для рекламы французской обуви, вот только по прихоти Ги они должны были своими ногами изобразить паучьи лапки. Их поддерживала конструкция, которая сильно впивалась в тела девушек.

С такими экспериментальными идеями могло показаться, что у Ги Бурдена проблемы с психикой, ведь он даже хотел снимать процесс разложения человеческих тел в местных моргах, но эту невероятную и пугающую идею у него не получилось воплотить в реальность.

Однажды сын фотографа Сэмюэль не мог попасть домой, двери были закрыты изнутри, а позже выяснилось, что Сивиллу нашли повешенной. Через время он знакомится с привлекательной моделью по имени Виктория, с которой уезжает в Нормандию, а после неудачной фотосессии у них возникают взаимные чувства.

Ги Бурден никогда не платил налоги за деятельность фотографа, но после смерти его девушки он решил добраться в налоговую инспекцию, где его тут же поймала полиция и бросила в тюрьму. Издатели знаменитых журналов, разумеется, заплатили за него, и вскоре Бурден был свободен.

В конце восьмидесятых в Vogue набиралась новая команда, из-за чего лучший друг Ги, некий Франсин Кресцент, был уволен. Ги попросили сделать несколько кадров, но он был очень расстроен и подавлен этой нерадостной вестью. Со временем его огонь в глазах начал угасать, оригинальность и странность больше не создавали в его голове идеи.

В 1989 году у неординарного фотографа находят рак, но он продолжает творить свои утопические шедевры. Но болезнь все ярче давала о себе знать, и вскоре его работы перестали быть живыми и иметь какой-либо внутренний смысл. Казалось, что его невообразимые снимки превратились в простые фотокарточки.

Через 2 года он попал в больницу и попросил Викторию принести ему обычную бумагу и карандаши, при ее присутствии он начал что-то судорожно рисовать. У него часто начали случаться срывы и психические расстройства.

29 марта 1991 года он умер. Интересен тот факт, что родной сын Ги Бурдена попросил Викторию не приходить на похороны его отца. Фэшн-фотограф так и не заплатил накопившиеся налоги французскому правительству. Ги всегда отказывался от наград и званий, не давал интервью и всегда уничтожал свои снимки с фотосессий, которые, по его мнению, были наименее удачными.

На этом все. Следите за новостями моего блога, подписавшись на обновления.

С абсолютной искренностью, Максим Измайлов.

Books

  • Guy Bourdin. HNA, 2003. ISBN 978-0810966055.
  • Exhibit A: Guy Bourdin. London: Jonathan Cape, 2003. ISBN 978-0224062046.
  • Guy Bourdin. London: Phaidon, 2006. ISBN 978-0714843032.
  • A Message For You. Göttingen: Steidl Dangin, 2006. ISBN 3-86521-197-6.
  • Guy Bourdin (Stern Fotographie Portfolio). Hamburg: Stern, 2010. ISBN 978-3652000024. Bilingual edition.
  • Guy Bourdin: Polaroids. Xavier Barral, 2010. ISBN 978-2915173567.
  • Guy Bourdin: In Between. Göttingen: Steidl, 2010. ISBN 978-3869300337.
  • A Message For You. Göttingen: Steidl Dangin, 2013. ISBN 978-3869305516.
  • Untouched. Göttingen: Steidl, 2017. ISBN 978-3869309347.
  • A Message For You. Göttingen: Steidl, 2017. ISBN 978-3-86930-551-6 .
  • Guy Bourdin: The Portraits. Studio des Acacias: Mazarine, 2017. ISBN 979-1097151003.
  • Guy Bourdin: Image Maker. Assouline, 2017. ISBN 978-1614286356.
  • Guy Bourdin: Untouched. Steidl, 2017. ISBN 978-3869309347.

Life and career

Bourdin was born 2 December 1928 in Paris, France. His parents separated when he was an infant and he was sent to live with his paternal grandparents who owned a house in Normandy. His grandparents were also owners of a restaurant in Paris called Brasserie Bourdin. When his father, who was only 18 at the time of his birth, remarried, Bourdin was again under his care. Apparently Bourdin only saw his mother once when she arrived at the Brasserie to present him with a gift. Thereafter, his only communication with his mother took place in the side-by-side phone booths of the Brasserie where his participation would be ensured by a locked door. At the age of eighteen Bourdin embarked on a cycling tour in Provence during which he met art-dealer Lucien Henry. Bourdin passed six months living at Henry’s house where he concentrated on painting and drawing until it was time for his mandatory military service.

Bourdin was first introduced to photography during his service in the Air Force. Stationed in Dakar (1948–49), Bourdin received his initial photographic training, working as an aerial photographer. When he returned to Paris after his service, he supported himself with a number of menial jobs, including as a salesman of camera lenses and also continued to paint, draw and take pictures. During this time he exhibited some of his drawings and in 1950 sought out the mentorship of American expatriate and prodigious Surrealist Man Ray. Bourdin was turned away from Man Ray’s door six times by his wife and on the seventh finally succeeding in gaining the artist’s company when Man Ray himself answered the door and invited Bourdin in. Bourdin had indeed succeeded in gaining the confidence of Man Ray, who later wrote the catalogue for Bourdin’s first exhibition in 1952 after accepting him as a protégé.

Bourdin made his first exhibition of drawings and paintings at Galerie, Rue de la Bourgogne, Paris. His first photographic exhibition was in 1953. He exhibited under the pseudonym «Edwin Hallan» in his early career. His first fashion shots were published in the February 1955 issue of Vogue Paris. As a contemporary of Helmut Newton, who also worked extensively for Vogue, Bourdin helped establish what contemporary photography is today. Newton observed, «Between him and me the magazine became pretty irresistible in many ways and we complemented each other. If he had been alone or I had been alone it wouldn’t have worked.» He continued to work for the magazine until 1987.[citation needed]

An editor of Vogue magazine introduced Bourdin to shoe designer Charles Jourdan, who became his patron, and Bourdin shot Jourdan’s ad campaigns between 1967 and 1981. His quirky anthropomorphic compositions, intricate mise en scene ads were recognised as distinctly Bourdin-esque and were always eagerly anticipated by the media.[citation needed]

In 1985, Bourdin turned down the Grand Prix National de la Photographie, awarded by the French Ministry of Culture, but his name is retained on the list of award winners.[citation needed] He died of cancer in 1991. According to Manolo Blahnik, Bourdin’s creative legacy is so immense that his shoes will never be filled by another.

Личные качества

По воспоминаниям современников, Ги Бурден был человеком небольшого роста с плаксивым голосом и необычайно требовательным характером. О его жестокости ходили легенды. Так, например, ему приписывали доведение до самоубийства собственной жены, а также грубое обращение с двумя любовницами. По слухам одна из них перерезала себе вены, а другая умерла, упав с дерева.

Многие модели отказывались работать с фотографом, заявляя, что тот заставляет их делать ужасные вещи. Некоторых девушек отношение к ним Бурдена доводило до слез или даже обморочного состояния. Так или иначе, достаточно посмотреть на его работы, чтобы понять, у великого французского фотографа было весьма сложное отношение к женщинам.

Кто-то считает, что, возможно, ставя моделей в неловкое положение, он мстил, таким образом, на подсознательном уровне своей матери, оставившей нелюбимого младенца в одиночестве.

Одна из моделей Луиза Деспойнтес (Louise Despointes) вспоминала, как однажды на съемках у Бурдена ее сначала заставили ожидать в холодной студии, а затем обернули в полиэтилен и положили в ванну с ледяной водой, в которой плавала черная эмалированная краска.

Некоторые вспоминают, что Бурден частенько ставил своих моделей в ситуации, опасные для их жизни, причем мысль о возможной смерти девушек его только раззадоривала.

Однако были и другие мнения. Так, например, еще одна модель, которой пришлось сниматься у Ги Бурдена, Джоан Бенетт (Joan Bennett), вспоминает о нем так:

Так или иначе, но даже эта девушка признается, что однажды чуть не стала жертвой одной из «шуток» Бурдена: на одной из съемок фотограф помогал ей затянуть вокруг шеи платок и чуть не задушил ее.

Guy Bourdin – The Master Surrealist

Guy Bourdin’s photographs are often richly sensual but also rely heavily on provocation and ability to shock. Additionally integrating erotic, surreal and sinister components. Guy Bourdin configured a whole new visual vocabulary with which to associate the goods of haute-couture. The narratives were strange and mysterious, often plainly exhibiting violence and graphic sexuality. (keep in mind, this was 50 years ago) Evident through astute reading of his compositional and thematic presentation, Guy Bourdin profited from the influence of a diverse collection of contemporaries. First and foremost was his mentor Man Ray. But he has said his influences included the photographer Edward Weston and surrealist painters Magritte and Balthus. He usually shot in 4×5 and composed in camera.   Sinar 4×5

Developing in a Surreal World

Guy Bourdin was born 2 December 1928 in Paris, France. His parents separated when he was an infant and he was sent to live with his paternal grandparents who owned a house in Normandy. His grandparents were also owners of a restaurant in Paris called Brasserie Bourdin. When his father, who was only 18 at the time of his birth, remarried, Bourdin was again under his care. Apparently Bourdin only saw his mother once when she arrived at the Brasserie to present him with a gift.


Guy Bourdin Model with 4×5 Polaroid

Thereafter, his only communication with his mother took place in the side-by-side phone booths of the Brasserie where his participation would be ensured by a locked door. At the age of eighteen Bourdin embarked on a cycling tour in Provence during which he met art-dealer Lucien Henry. Bourdin passed six months living at Henrys house where he concentrated on painting and drawing until it was time for his mandatory military service.

Solo exhibitions

  • 1950 First exhibition of drawings and paintings at Galerie, Rue de Bourgogne, Paris.
  • 1952 Exhibition of photographs at Galerie 29, The catalogue includes an introduction by Man Ray. Paris.
  • 1953 Exhibition of photographs under the pseudonym «Edwin Hallan» at Galerie Huit, Paris.
  • 1954 Exhibition of drawings at Galerie de Beaune, Paris.
  • 1955 Exhibition of drawings at Galerie des Amis des Arts, Paris.
  • 1955 Exhibition of paintings at Galerie Charpentier, Paris.
  • 1956 Exhibition of drawings at Galerie de Seine, Paris.
  • 1957 Exhibition of paintings and drawings at the Peter Deitsch Gallery, New York City.
  • 1961 Salon International du Portrait Photographie
  • 2003–2013 The Retrospective, Victoria and Albert Museum, London; National Gallery Victoria, Melbourne, 2004; Galerie nationale du Jeu de Paume, Paris, 2004; Foam Fotografiemuseum Amsterdam (Foam), Amsterdam, 2004; Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf, Germany, 2005; National Art Museum of China, Beijing, China, 2005; Shanghai Art Museum, Shanghai, China, 2006; Tokyo Metropolitan Museum of Photography, Tokyo, 2006; Daimaru Umeda Museum, Osaka, Japan, 2006; KunstHausWien, Vienna, Austria, 2008; FotoMuseum, Antwerp, Belgium, 2008; Moscow House of Photography, Moscow, 2009; Museu Brasileiro de Escultura (MuBE), São Paulo, Brazil, 2009; Museu de Arte Contemporânea, Porto Alegre, Brazil 2011; Deichtorhallen, Hamburg, Germany, 2013.
  • 2006–2014 A Message For You, Phillips, New York City, 2006; Peggy Guggenheim Collection, Venice, Italy, 2006; HSBC Foundation, Paris, 2006; Hollywood Centre, Hong Kong, 2007; Today Art Museum, Beijing, 2007; Gallery Carla Sozzani, Milan, Italy, 2009; Photography Festival, Cannes, France, 2009; Canal Isabel II, Madrid, 2010; Louise Alexander Gallery, Porto Cervo, Italy, 2014.
  • 2009 Ses films, Le Bon Marché, Paris, 2009; 10 Corso Como, Seoul, South Korea.
  • 2010 In Between, French Consulate, New York City.
  • 2013 Guy Bourdin: Archives, Louise Alexander Gallery, Porto Cervo, Italy.
  • 2014 Guy Bourdin: Image Maker, Somerset House, London.
  • 2015 Guy Bourdin: Mise en abyme, Paris Photo, Louise Alexander Gallery, Paris.
  • 2015 Guy Bourdin: Avant Garde, Fotografiska, Stockholm.
  • 2016 Guy Bourdin: The Portraits, Studio des Acacias and Louise Alexander Gallery, Paris.
  • 2017 Guy Bourdin, solo show at Photo London 2017, Louise Alexander Gallery, Porto Cervo, Italy
  • 2017 Guy Bourdin, Louise Alexander Gallery, Porto Cervo, Italy
  • 2017 Guy Bourdin: Image Maker, Helmut Newton Foundation, Berlin
  • 2017 Femininities — Guy Bourdin, Maison Chloé, Paris
  • 2019 Campredon Art Center, Isle sur la Sorgue, France
  • 2019 Museum of Photography Charles Nègre, Nice, France[citation needed]

Air Force Camera

Bourdin was first introduced to photography during his service in the Air Force. Stationed in Dakar (1948–49), Bourdin received his initial photographic training, working as an aerial photographer. When he returned to Paris after his service, he supported himself with a number of menial jobs, including as a salesman of camera lenses and he also continued to paint, draw and take pictures.


Guy Bourdin

During this time he exhibited some of his drawings and also sought out the mentorship of the American ex-patriot and prodigious surrealist, Man Ray. According to the story Bourdin was turned away from Man Ray’s door six times by his wife and on the seventh finally succeeded in gaining the artist’s company when Man Ray himself answered the door and invited Bourdin in. Bourdin had indeed succeeded in gaining the confidence of Man Ray, who later wrote the catalogue for Bourdins first exhibition in 1952.


Guy Bourdin

Bourdin made his first exhibition of drawings and paintings at Galerie, Rue de la Bourgogne, Paris. His first photographic exhibition was in 1953. He exhibited under the pseudonym Edwin Hallan in his early career. His first fashion shots were published in the February 1955 issue of Vogue Paris. As a contemporary of Helmut Newton, who also worked extensively for Vogue, Bourdin helped establish what would come to be known as contemporary photography. Helmut Newton said,…”Between him and me the magazine became pretty irresistible in many ways and we complemented each other. If he had been alone or I had been alone it wouldn’t have worked.” He continued to work for the magazine until 1987.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Adblock
detector